E-ODIN - Diskussionsthread

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bob2.0
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

This arrangement just seems very dangerous in my opinion. No active protection, let alone a basic diode connection.

It would not make sense for the system to have no cell balancing, it must have something. I will figure this out over time, but not something I can do after just a couple of charges.

The one hint is that the instructions say to charge it fully every so often. As it does not appear to be using a Coulomb counting system for its SoC calculation, the only other reason to do that would be to trigger cell balancing.

I need to know what that trigger voltage is before considering a diode protection in the charger circuit. All the same, I can't believe it is more than 83V so a low VF diode should be fine.

Reverse battery protection is 'essential'. This is madness.

bob2.0
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

Is this perhaps one of the reasons for so many of these 'scooter battery fires' we hear about? The Chinese don't seem to feel it is worth worrying about.

It's reducing the system to a single-point failure mode. Something just has to go wrong in the charger, one single blown diode, and, 'boom'!

Damn, if I'm not going to have to go buy a new soldering iron after all. I was trying to avoid getting too deep into this sort of thing, I'm retired from this.

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Zimmermännche
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

Meine Odin 3.0 mit Typ2 Anschluss lade ich eigentlich fast immer zu Hause an einer normalen Steckdose mit aufgesetzter Smart Steckdose.
Sie lädt im Normalfall mit 1800 Watt bis 2000 Watt.
Gegen Ende schaue ich immer mal wieder in der App ob die Odin schon voll ist, so muss ich nicht rausgehen und schauen.
Dabei habe ich beobachtet, dass immer mindestens die letzte 0,5 kWh (vielleicht sogar noch früher) Stück für Stück runtergeregelt werden 1300 Watt, 800 Watt, 600 Watt, 400 Watt...
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jeff-jordan
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von jeff-jordan »

Zimmermännche hat geschrieben:
Do 26. Sep 2024, 06:39
...
Sie lädt im Normalfall mit 1800 Watt bis 2000 Watt.
...
Dann ist in der E-Odin 3.0, unterm Tankfach, wohl ein 25A Ladegerät verbaut.

Ich hab' in meinem rechten Seitenkoffer ein 40A Lader eingebaut, und lade dort entweder (mittels Schuko-Adapter) an einer Typ-2 Ladesäule oder an einer gut abgesicherten "normalen" Schuko Steckdose. Die 3,3kW die da gezogen werden, sollte eine fachgerecht installierte und abgesicherte Schuko-Steckdose über 3 Stunden problemlos verkraften.

Meine Ladekurve mit dem 3,3kW Lader, bei meinem 100Ah Akku (mit JBD-HP32S-001 BMS), hatte ich hier schon mal gepostet.

Lade ich hingegen mit meinen Solarpanels auf der Garage (2x810W + 2 sekundär parallel geschaltete MPPT-Boost-Charger), sieht bei schönem Wetter und fast leerem Akku die Ladekurve so aus:

PV_Ladung_17to100_Prozent_Strom.jpg
PV_Ladung_17to100_Prozent_Spannung.jpg

Da die MPPT-Boost-Charger bei der "72V Li-Ion" Einstellung die Spannung bis zu 87,6V hochfahren würden (wenn da denn noch Strom gezogen würde), sieht man an der Kurve auch, dass das BMS im Akku die Spannung auf einen Wert von knapp über 84V begrenzt.

Das Balancing kann man bei der PV-Ladung kaum wahrnehmen, da hier mit niedrigerem Strom und über eine längere Zeit geladen wird als mit dem 40A Ladegerät. Dort sieht man die Balancing-Phase jedoch recht gut (ab ca. 11:45 Uhr).
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

Forgive me for asking, I know this information is here but I have spent 30 mins searching already.

Please can someone clarify what the nominal dimensions of the rear shock is? I think it is 10mm eyes, 250mm apart, is that it?

I have completed the longest single ride this morning I have done, and on our bad roads here in UK the suspension is terrible. The rear shock has been replaced from the original, but this replacement is far too hard. So I need to swap it again. (It is a 'red' spring, I don't know if the colour indicates the range of the spring rate? My son's 125 has a black spring and it feels OK to me, maybe it'd even fit this.)

I want a nice plush soft ride, any recommendations welcome.

The front struts don't help. Any suggestions on softening those would be good.

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Zimmermännche
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

jeff-jordan hat geschrieben:
Do 26. Sep 2024, 10:42
Zimmermännche hat geschrieben:
Do 26. Sep 2024, 06:39
...
Sie lädt im Normalfall mit 1800 Watt bis 2000 Watt.
...
Dann ist in der E-Odin 3.0, unterm Tankfach, wohl ein 25A Ladegerät verbaut.
Ja siehe Bild, auch schon öfters hier im Forum gepostet ;)
Finde ich aber auch vollkommen OK und ausreichend.
Die Zero FXE von meinem Bruder lädt, glaube ich, standardmäßig nur mit 600 Watt.
Dateianhänge
IMG_20230115_145743.jpg
IMG_20230115_145806.jpg
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Zimmermännche »

bob2.0 hat geschrieben:
Do 26. Sep 2024, 17:08
Forgive me for asking, I know this information is here but I have spent 30 mins searching already.

Please can someone clarify what the nominal dimensions of the rear shock is? I think it is 10mm eyes, 250mm apart, is that it?

I have completed the longest single ride this morning I have done, and on our bad roads here in UK the suspension is terrible. The rear shock has been replaced from the original, but this replacement is far too hard. So I need to swap it again. (It is a 'red' spring, I don't know if the colour indicates the range of the spring rate? My son's 125 has a black spring and it feels OK to me, maybe it'd even fit this.)

I want a nice plush soft ride, any recommendations welcome.

The front struts don't help. Any suggestions on softening those would be good.
Ich habe hier nur noch ein Bild von meinem Umbau damals.
Rot ist der neue Stoßdämpfer, von YSS, eigentlich für eine CBR 125R. Schwarz ist der original Stoßdämpfer.
Fährt sich viel besser mit diesem roten YSS Dämpfer und die Feder kann bei Bedarf noch mehr gespannt werden.
Die Maße weiß ich jetzt auch nicht mehr, waren aber hier im Forum schon geschrieben
Dateianhänge
IMG_20230403_172217.jpg
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von bob2.0 »

Thanks for the comparison.

So, the original had gas adjuster on it? Did that not help it work OK if set well?

I think the CBR125R is 265mm eye-eye, so original probably 260mm?

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jeff-jordan
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von jeff-jordan »

bob2.0 hat geschrieben:
Fr 27. Sep 2024, 08:59
...
So, the original had gas adjuster on it? Did that not help it work OK if set well?
...
No, believe it or not, but that's only a fake joint.
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Re: E-ODIN - Diskussionsthread

Beitrag von Miguello80 »

bob2.0 hat geschrieben:
Fr 27. Sep 2024, 08:59
Thanks for the comparison.

So, the original had gas adjuster on it? Did that not help it work OK if set well?

I think the CBR125R is 265mm eye-eye, so original probably 260mm?
Original should be 260 mm, it is a long time when I measured it while looking for a replacement. I chose fully adjustable DNM MTG RC 260 mm with 1000 lbs springs for mine 130 kg full geared. My buddy (80 kg) has same, only 280 mm, with 800 lbs, but he had to prolong the kickstand so bike do not lean too much.
Take YSS if you find it for good money. DNM is great too, just requires small cuts in plastics, no big deal. Even after 2 years I am not able to set it to the point that I will be ok with it but I am too lazy to spend time only on rear shock.
E-Odin 2.0 - 6kW AMR motor (8/2022)
https://www.youtube.com/@mario_on_e-odin2.0

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